En människa, en röst

På väg hem från jobbet gick jag förbi Mittuniversitetets biblioteket. Med mig hade jag mitt röstkort och min legitimation så att jag kunde förtidsrösta i valet till Europaparlamentet, eftersom jag inte har möjlighet att rösta på söndag. När mitt kuvert hade glidit ner i valurnan så gick jag därifrån och kände mig stolt över att jag hade röstat!

Det är svårt att begripa hur det fungerar inom EU och jag förstår på ett sätt varför många inte röstar- det känns som att det är så långt ifrån ens vardag när man hör politiker prata om vad som händer inom unionen. Det är värt att kolla in DN:s snabbguide om EU, snabbguide om heta EU-frågor 2009 och deras frågor och svar om EU-valet.

När jag pratar med vänner och kollegor så inser jag att det är en viktig information som inte verkar ha nått fram till alla; man behöver inte rösta på en person utan man kan precis som i riksdagsvalet rösta på ett parti.

Kom igen, gå och rösta den här veckan nu! Eftersom länderna inom EU samarbetar mer och mer så är det viktigt att man röstar på det parti som man tror kan föra en vettig politik och driva frågor som känns viktiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0