Mums, vilket bröd!

Eftersom jag glömde min kamera hemma i helgen när jag var i Gräftåvallen så kan jag inte visa er några vackra vyer över fjällen. Inte heller kan jag visa er hur många knallröda flugsvampar som det finns i skogen runt knuten vid stugan. Framför allt kan jag inte visa er vilka coola djur kräftor är och hur jag för första gången gav mig på att försöka äta de stora havsinsekterna.

Därför får ni i stället bilder på mitt nybakta bröd som jag slängt ihop i mitt kök i kväll, efter ett recept-tips från en arbetskompis. Brödet som kallas Hurtbulle (för att det går snabbt att göra och är relativt nyttigt) rekommenderas verkligen! Nästa gång ska jag halvera mängden honung och kanske slänga i lite solroskärnor. Och det sägs att brödet blir lika bra på dinkelmjöl men typiskt nog var det slut på affären just i dag när jag skulle ha det. Brödet blir saftigt och gott, mycket tack vare de krossade linfröna.



Hurtbulle
2 dl fiberhavregryn
5 dl vetemjöl (jag tog fibervetemjöl)
1 dl krossade linfrön
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt (här tog jag 2 msk i stället)
russin (uteslöt jag helt och hållet)

Blanda alla torra ingredienser. Rör i yoghurt, honung och lingonsylt. Smörj en avlång bakform som rymmer ungefär 1 1/2 liter och häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i cirka en timme. Låt brödet svalna under en duk.

Kommentarer
Postat av: Evan

Det där måste jag bara pröva! Det såg riktigt gott ut =)

2008-09-09 @ 12:30:58
URL: http://evan09.bloggagratis.se/
Postat av: Mamsen

Ser smaskens ut!

2008-09-09 @ 20:17:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0