I statlig tjänst

Nu har jag varit en vecka på mitt nya jobb och det märks verkligen att jag numera är statstjänsteman (som en av mina utbildare noga betonat).

Första dagen på mitt nya jobb så blev jag genast slussad till personalavdelningen som under en timme berättade om hur jag kan göra med semesterdagar, vid sjukdom, uttnyttjande av förmåner, flexkort och liknande. Utbildning i förvaltningskunskap har stått på schemat de senaste två dagarna, så att jag ska veta vad som är min skyldighet mot medborgarna, i sann demokratisk anda. Om två veckor ska mina kunskaper testas och ett papper ska skrivas om att jag har tagit del av uppgifterna.

Under gårdagen fick jag även ta del av säkerhetsarbetet på min arbetsplats, en noggrann genomgång av arbetsmiljön och olika risker med arbetet.

Inget lämnas åt slumpen, det är ett som är säkert. En fadder följer min utveckling och ser till att jag steg för steg får ny information, lär mig nya arbetsverktyg och får behörigheter till det jag behöver. Samtliga saker prickas av på ett papper eftersom.

Det verkar vara ordning och reda när man arbetar på en myndighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0