Körlektion #5- ofrivillig start i backe

Ännu en gång så sade jag i dag nej till att köra från körskolan. Jag borde verkligen försöka att få några körlektioner när det inte är så mycket trafik ute så att jag kan testa att köra från stan.

Väl utanför stan så försöker min körskollärare få mig att svänga ut på Bergsgatan. Och jag försöker med det. Men ajajaj, det går verkligen helt åt skogen! Med bilar framför mig och bakom mig och bredvid mig så lyckas jag inte krypa fram med hjälp av koppling och broms, utan bilen dör gång på gång. Stress. Panik. Blockering.

-Hjälp, jag behöver hjälp! Det går inte! Du måste hjälpa mig, hasplar jag ur mig till körskolläraren.

Tror ni att han hjälper mig på en gång? Inte. Icke sa Nicke. No way. Utan han låter mig försöka ett par gånger tills han inser att jag inte kommer att komma därifrån för att jag stressat upp mig så mycket. Och jag är inte heller speciellt duktig på att krypköra med koppling och broms.

Efter ett tag ska vi svänga upp från Storgatan i en backe. Parkerade bilar, mötande bilar och det enda jag ser är den lilla glugg som jag ska komma igenom utan att köra på den mötande bilen. Dags att växla ner och jag lägger i tvåan. Tror jag. I stället har jag lagt i fyran och bilen tvärdör såklart.

Så där står vi. I en backe och blockerar eventuell kommande trafik från Storgatan.

Hur i hela helvete ska jag komma härifrån, är den enda tanke som far genom mitt huvud. Och hur många sekunder tar det innan jag blir påkörd? Som vanligt så är min körskollärare lugn som en filbunke och säger att det inte gör något att vi står mitt i vägen. Han verkar inte vara så rädd om sitt liv.

Och där står vi. Och jag försöker att komma iväg. Det känns som att bilen tar en del stryk innan jag med nöd och näppe lyckas ta mig uppför backen. Man kan verkligen säga att min första start i backe var långt ifrån planerad. Undra hur ofta de byter koppling på körskolebilar?

Kommentarer
Postat av: Helena

Tihi, låter som en riktigt jävlig lektion. Varför inte boka in någon em morgon vid 8-tiden, då morgontrafiken lugnat sig. Verkar som om det går bra för dig ;) Jag skulle bli så uppstressad av att körläraren är så förbannat lugn!

2008-11-12 @ 09:01:05
URL: http://hidenas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0