Size zero på gång i Sverige?

Gårdagens Melodifestival bjöd på glädjeyra, glitter och ruskigt smala tjejer. I mina ögon såg Charlotte Perelli och Linda Bengtzing ut som dockor, som stickor med alldeles för stora huvuden på toppen. Inte speciellt snyggt.

Det är en sjuk trend som verkar vara på väg till Sverige från USA, alla dessa vuxna kvinnor som försöker få ett barns kropp-fast med bröst. Aftonbladet har låtit en sjuåring ta på sig "size zero"-kläder, den storlek som är ideal för många kända kvinnor och titta här hur bra kläderna satt.

Förut kallades size zero för anorexi. Det negativt laddade ordet har försvunnit och nu pratar man i stället om size zero som "sitt livs form" eller "mer vältränad är någonsin". Det är fruktansvärt. Jag har sett anorexi på nära håll och det är verkligen ingenting som man önskar någon.

Perelli är 166 cm lång och väger 50 kilo, efter att stenhårt ha kämpat med att få superkroppen till Melodifestivalen. Ett och ett halvt kilo mindre så är hon anorektisk och människor tycker att hon har en snygg kropp nu. Det här bådar inte gott.

Kommentarer
Postat av: Emma

jag tycker det ser äckligt ut. Och det säger jag inte bara för att jag själv är tjock. Folk brukar kunna få för sig det och tycker att man är avundsjuk för att man själv inte är smal... (utsvävning) Men iaf. Perelli... man såg ju till och med höftbenen sticka ut genom hennes klänning :S Ösch!

2008-03-03 @ 12:22:31
URL: http://twentysomething.webblogg.se
Postat av: Erika

Tack för kramen du "skickade" på min blogg, den värmde vill jag lova. Angående ditt blogginlägg om size zero så tycker jag att din åsikt om det är klockrent! Det är helt obegripligt hur skönhetsidealen ser ut idag och det tragiska är att så många strävar efter den också.

2008-03-03 @ 22:15:18
URL: http://www.erkan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0