Foton från kvällskursen i fotografering

I måndags var jag på den andra träffen på fotokursen. Och vet ni- jag har verkligen känt mig värdelös på denna kurs och det är tufft. Hård kritik från en helt okänd människa är svårt att ta och när kritiken kommer så går jag genast i försvarsställning- innan jag kommer på att jag faktiskt är där för att lära mig. Johanna- det är en introduktionskurs. Som tur är känns det fortfarande kul.

Vi kursdeltagare skulle i måndags ut och fota för att lära oss att kontrollera bländaren på kameran. När vi gick genom stan fick vi syn på en kille som tränade att gå på "lina" (eller rättare sagt gå på ett spännband) i en park. Titta, ett lite annorlunda motiv! Kursledaren sa helt sonika åt killen att nu tänkte vi fota honom ett tag. Killen bara skrattade och sa "visst-fota på bara". Han gjorde det verkligen bra som gick där på sitt spännband i ungefär en kvart medan sju personer fotograferade honom från alla möjliga vinklar. Han verkade mest glad över att få lite åskådare och att få öva lite inför publik. Rätt som det var kom det två barn som också ville bli fotade när de gick på lina. Linkillen var inte sen att hjälpa dem upp på linan. Perfekt, ytterligare motiv att sikta mot!

Det blev lite uppståndelse där i parken och inte blev det bättre av att vi senare la oss på marken för att fota lite blommor i rabatten. Förbipasserande vred på sina huvuden och tittade på oss som om vi vore galna tokar som hade blivit utsläppta från psyket.

Fototillfället avslutades med att vi fick lära oss om spotmätning; hur man mäter ljuset mot en punkt på motivet för att få bra exponerade bilder. Det visade sig vara väldigt användbart.

Här kommer några foton som är oskarpa, brusiga och långt ifrån perfekta. Så blir det när jag övar på att ställa in ljus, ISO, slutartider och fokus manuellt. Men övning ska visst ge färdighet. Nästa gång ska vi testa actionfotografering och det kommer att bli en otrolig utmaning.








Kommentarer
Postat av: Jessica K

FINA kort du är ju grym på att fota!

2009-09-11 @ 22:30:09
URL: http://iamjessi.blogg.se/
Postat av: Emmeline

Vilka fina bilder!

2009-09-14 @ 04:31:30
URL: http://emmelines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0