Morgonsol på olika sätt

Här kommer lite bilder från förra veckan. Gemensamt är att de alla har en sol någonstans i bilden. Jag har börjat utmana mig själv genom att fota mot solen- utan att himlarna ska blir överexponerat vita och bilderna blaskiga i färgen. Det gör att jag måste öva på att mäta ljusförhållanden i olika situationer och använda spotmätning. Det går sådär med mina motljusbilder kan man säga. När jag frågade min fotokurslärare i måndags hur man bäst fotar mot solen så sa han ungefär: du har två alternativ Johanna, fota siluettbilder eller köp en ny kamera. Hm.

Vattnet ser väldigt överexponerat ut där bakom skorven.


Lite mer siluettbild, men det är fortfarande vitt överexponerat vatten...


Rätt bra bild om man tittar på solen och himlen, men tråkigt motiv.


En helt otroligt överexponerad vit himmel! Här glömde jag nog spotmätningen.



Här ligger solen väldigt långt ut i kanten på bilden, helt okej bild ljusmässigt tycker jag.



Kommentarer
Postat av: Jessica

Du blir bara bättre och bättre. :-) Snart måste du fota min mage om du har tid nåt vill säga. :-) KRAM!

2009-10-14 @ 20:45:08
URL: http://iamjessi.blogg.se/
Postat av: Mamma

Men vad är spotmätare??? Ha ha...jag tror jag vet....

2009-10-15 @ 12:04:59
Postat av: micke

underbara bilder och en fin blogg

2009-11-07 @ 11:49:46
URL: http://mickesfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0