Dustin home kan ge mig fler möjligheter

För tolv år sedan satt jag i aulan på min högstadieskola och skulle få information inför valet av utbildning till gymnasiet. SYO-konsulenten deklarerade högt och tydligt att hon tyckte att alla skulle välja utbildning med hjärtat och fortsatte sedan att berätta att det fanns studieförberedande och yrkesförberedande program att välja bland. Ett av de yrkesförberedande programmen som Sundsvalls gymnasium erbjöd var Hantverk och foto. I smyg drömde jag om att få gå detta program, men en kombination av rädsla inför det fotografiska hantverket och rykten om att det var väldigt svårt att komma in på utbildningen gjorde att jag i stället sökte mig till det samhällsvetenskapliga progammet.

Två år in på utbildningen var det dags att välja estetiskt tillval; musik, konst & form, foto eller drama. Den här chansen tänkte jag inte missa och rankade mina val fort och utan tvekan.

1. Foto
2. Musik
3. Drama



När jag så en månad senare fick reda på att jag fick drama som estetiskt tillval så grät jag lite inombords och tittade snett på de som fick chansen att lära sig mer om fotografering på skoltid.

Efter ett par år glömde jag bort min nyfikenhet inför fotografering. Tills jag började läsa på universitet och träffade en studiekamrat som brann för fotografering. Mina tankar och längtan efter en kamera började att bubbla inom mig, men med den studentekonomi jag hade så fanns det inte att tanke på att lägga flera tusenlappar på en "onödig" pryl.

Förra sommaren bestämde jag mig äntligen för att införskaffa en kamera. Efter mycket velande fram och tillbaka så köpte jag en kompaktkamera med resonemanget "man måste ha en bra kompaktkamera innan man köper en stor klumpig systemkamera". Doh! Fullständigt idiotiskt resonemang känner jag så här efteråt. Åtta månader efter inköpet av kompaktaren så blev jag frustrerad av begränsningen i att inte kunna göra mer än att använda automatiska lägen. Så jag knatade iväg till butiken igen.

Äntligen äntligen blev jag med systemkamera. Man kan säga att det var kärlek vid första ögonkastet och vi har varit oskiljaktiga sedan mars i år. Efter mycket fotograferande under ett par månader och en fotokurs så är jag helt fast. Jag tänker komposition, ljus och fotografiska do's and don'ts vart än jag befinner mig. När jag satt i ett möte på jobbet i onsdags så ville jag inget hellre än att springa hem och hämta kameran, krypa ner under konferensbordet, rikta linsen mot gänget som satt runt bordet och låta slutaren jobba hårt.

Igår när jag var ute och gick en sväng så rann det vatten från ett udda ställe. Nyfikenheten och möjligheten till ett snyggt fotomotiv gjorde att jag var tvungen att kolla vart vattnet kom från. Det var bara att trava på rakt in i skogen bland gegga och hala löv och när jag kom hem var jag blöt och lerig.

Men nu känner jag att kameran och kitobjektivet har börjat skapa begränsningar för vad jag vill göra. Jag vill kunna fota i mörker, på långa avstånd, på korta avstånd, ta fantastiska porträtt med stor bländare och ta vackra landskapsporträtt i framtiden. Bra optik gör stor skillnad i färger, skärpa och kreativa möjligheter när man fotar. Därför är jag med i Dustin homes tävling om ett presentkort på 15 000 kr och hoppas på ett gäng sjysta gluggar (gluggar är ett annat ord för objektiv som de invigda använder) i min kameraväska framöver. 

Kom igen. Nu är det min tur.

Kommentarer
Postat av: sandra

Håller tummarna för dig!! :)

2009-11-22 @ 20:15:49
URL: http://nordinsandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0