Körlektion #8-9 - backa runt hörn

Det var bara att hoppa in vid förarplatsen direkt i dag-har man en gång kört från stan så finns det ingen återvändo antar jag. Min körskollärare hade redan på föhand informerat mig om att han tänkte köra stenhårt med start i backe, backning och uppfång i dag. Det här med backning är en av de saker som jag har gruvat mig allra mest för.

Det gick si och så med backningen, men jag förväntade mig inte att det skulle gå bra första gången heller. I början av backningen runt hörnet, så gick det bra. Sen rattade jag lite fel och kom för långt ut i vägen gång på gång.

Min körskollärare bad mig att titta på hjulspåren i snön efter min backning.

-Vad tycker du, hur ser din backning ut?
-Det är klockrent såklart, jag backar skitsnyggt-det ser du väl. Vääldigt rakt och snyggt, svarade jag med en stor portion ironi.

Och jag brusade såklart upp lite för att jag blev så irriterad på mig själv för att jag gjorde fel. Nästa gång går det förhoppningsvis betydligt bättre.

Start i backe kändes däremot riktigt bra.  Dessutom fanns det inte en antydan till nervositet eller hjärtklappning i dag. Inte i stan, inte vid vänstersvängar, inte när det var trångt vid en buss. Ingenstans! Har jag tappat mitt vett? Orkade jag inte stressa upp mig för att jag var hängig? Eller har jag börjat vant mig lite vid att köra bil? Man kan ju hoppas att det är det sista, men jag törs knappt tro att jag kan börja slappna av lite framför ratten redan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0