Körlektion #4 - pushing beyond boundaries

-Ska du köra här från körskolan i dag?
-Aldrig. Du är inte riktigt klok. Klockan är kvart i fem, det är massvis med bilar och bussar och såna farliga saker ute nu.

Min körskollärare kliver in vid förarplatsen och vi åker iväg en bit bort från stan. Och allting börjar så fruktansvärt dåligt. Jag känner att jag sitter fel, jag kan knappt använda kopplingen och bromsen och det här med att växla känns som en omöjlighet.

Under hela dagen har jag gått och haft en klump i magen och ett grått orosmoln ovanför mitt huvud. Och det berättar jag för min snälla körskollärare.  När man är nervös och stressad så existerar helt plötsligt inte något så banalt som social vett och etikett. Jag svär lite, muttrar lite och säger åt min körskollärare att jag vill ha två högerfötter eftersom min vänster fot känns oduglig ibland.

Efter ett tag känns det bättre och jag blir instruerad än hit och än dit på några gator. Och jag inser plötsligt att jag är på väg ner på Storgatan. Pjuuh, efter ett tag får jag svänga av från Storgatan. Vi kör runt i några kvarter och sen inser jag på nytt att jag är på väg mot Storgatan. Jag kör en bit och polisstationen kommer väldigt nära. Som är sista utvägen innan det börjar bli riktigt farligt.

-Meen, varför säger du inte åt mig att svänga?
-Vart tror du att vi är på väg? svarar min körskollärare och det låter som att han ler lite.
-Neeeeeeeeej, inte mot rondellen och stan! svarar jag med lätt stressat tonläge.
-Du har inte så mycket att välja på nu.
-Okej. Men då tänker jag svänga höger vid rondellen i så fall.
-Det är exakt det som du ska göra.

Rondellen kommer snabbt mot mig. Massvis med bilar med ljuskäglor som syns överallt. Bilar, bilar och bilar, men det blir strax en lucka i flödet och jag blinkar och svänger.

-Lägg dig i vänster fil på e n gång. Vi ska in på Köpmangatan.
-Du är galen, du är inte klok, förstår du vad du gör? (Här försvinner min sociala vett och etikett igen.)

Gulp. Köpmangatan med alla dessa övergångsställen. Jag hinner bara tänka tanken så kommer det en fotgängare som kliver ut i gatan. En vänstersväng ner på Esplanaden. Iiiiiih. Det gick också bra. Och möte med en buss. Nu börjar jag att slappna av lite. Det hela avslutas med att jag ställer bilen strax bakom en annan bil utanför körskolan. Jag har gjort en halv parkering.

Och allt känns så mycket bättre när jag kliver ur bilen än när jag klev in i bilen! Trots att jag körde bland farliga saker som bilar och bussar. Att tvinga mig att tänja på mina gränser-pushing beyond boundaries- är min körskollärare bra på.

Kommentarer
Postat av: Gubben Jalle

Hej Hanna ho det tar sej , nu har du ju gjort en halv parkering. Det löser sej till slut . Jag håller tummarna för dej. Jalle.

2008-11-05 @ 20:15:28
Postat av: Mammut

Men se, det går ju bra gumman! Duktigt! Snart är vi på gång också där ute i vimlet, eller hur då? S

2008-11-05 @ 20:19:36
Postat av: Emma

Duktig du är!! :)

2008-11-05 @ 21:13:00
URL: http://twentysomething.webblogg.se/
Postat av: Evan

Shit va duktig du är! Härligt bruden!! Full fart framåt. Kram Eva

2008-11-06 @ 09:41:43
Postat av: Jocke

Tiden på Skandia har lämnat spår....hoppas du utvecklar passion och accountability i din körning också.

2008-11-06 @ 10:57:29
URL: http://kellbranch.blogg.se/
Postat av: Helena

Det tar sig gumman!! Kämpa på snart sitter du där och ska köra upp :) Och då kan du definitivt parkera och köra i rondeller utan problem :)

2008-11-06 @ 11:44:02
URL: http://hidenas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0