Körlektion #10 - vad, när och hur?




På väg till körskolan i dag så gick jag och halv-hopsade lite i smyg. Ni vet sådär som man gjorde när man var liten för att man hade så mycket spring i benen och var så glad. Just i dag kändes det så kul att gå till körskolan och inte ett dugg betungande, tvärtom så har jag ända sedan förra lektionen sett fram emot att få köra bil igen och lära mig mer.

Väl på körskolan så betalade jag för dagens och morgondagens lektion med ett leende (trots att det var 900 kronor rakt av som drogs från mitt konto). Körskolläraren gav mig nyckeln till bilen utan att tveka redan innan vi klivit utanför dörrarna på körskolan. Jag hoppar in vid förarplatsen och ställer in sätet, ratten och speglarna och vrider om nyckeln.

-Lugna dig lite, låt bilen stå ett tag nu. Nu ska jag ha lite teoridragning med dig innan vi sticker iväg! säger plötsligt min körskollärare.

Hoppsan. Jag som inte har läst så mycket teori. Han visar bilder och frågar mig om olika trafiksituationer i korsningar och vilka regler det är som gäller. Och jag som tyckte att jag kunde det, svarar rätt på tre av sju situationer. Hoppsan. Men jag skrattar lite och skyller inombords på att det var väldigt otydliga bilder. Förnekelse kallas det visst.

Så är det då dags att bege sig iväg från stan. Jag höjer kopplingen till dragläge och funderar varför bilen känns så konstig. Det känns inte alls bra.

-Nu har du glömt två viktiga saker, hör jag från sätet bredvid.
-Mmm, att släppa handbromsen och att lägga i en växel, mumlar jag lite halvgenerat.

DOOH! Crap. Pinsamt.

På väg ut från stan får jag motorstopp två gånger. På väg upp på Södermalm så slirar jag till lite i en backe och det känns lite läskigt. Bland alla smågator frågar min körskollärare mig hela tiden saker; "vad gäller här, vem har företräde, varför?" eller "vad är det där för skylt och vad betyder den?". Och jag svarar högerplikt, stopplikt, väjningsplikt, flervägsstopp, svängningsregeln, utfartsregeln, avsmalnande väg från höger, vi har företräde...bla bla bla bla.

Det är bara att erkänna- jag blev halvstressad och gjorde inga bra inbromsningar. Min dåliga växling kom tillbaka och krypkörningen jag har lärt mig var ett minne blott.

HELVETE.

Men i morgon, då jävlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0