Vissa saker öppnar mina ögon

Minns ni Rödeby-fallet? En pappa till en trakasserad pojke sköt mot tonårspojkar som stod i deras trädgård. Pappan sköt ihjäl en av pojkarna och skadade en annan allvarligt. Det är en tragisk historia som det har rapporterats om i medierna, bland annat har man fått höra telefonsamtalet när sonen ringer till polisen och anmäler sin egen pappa. Alla olika vinklingar av historien gör att man får ont i hjärtat när man tänker på det.

Nu har pappan frikänts och det är debatt kring detta, är det korrekt eller inte att pappan ska gå helt utan straff när han faktiskt har tagit en persons liv?

Efter att ha hört om den här domen så känns det aktuellt att anmäla mitt intresse som nämndeman, för bli mer insatt i hur det svenska rättsväsendet egentligen fungerar. "Kvinna under 40 år", undra om man har någon chans att få sitta som nämndeman?

Kommentarer
Postat av: Emma

jag fattade inte sånt där förut riktigt, men efter jag läst jöken fick jag lite mer förståelse till varför de dömer som de gör.. att alla rekvisit måste stämma exakt för att få döma till ett visst straff osv. Men för det är det ju ändå fel på nåt vis. Man ska ju inte få vara FRI om man dödat någon

Ang nämndeman - de flesta som sitter är gamla avdankade politiker... av nån anledning tar de alltid såna först :P Varför undrade vi studenter, men det hade de inget svar på :P Men man vet aldrig ! :)

2008-05-09 @ 08:56:05
URL: http://twentysomething.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0