MeWe-generationen

Efter lite slösurfande hittade jag en intressant artikel skriven av Ann Lagerström på Svenska Dagbladet som handlar om 80-talister och hur de är som generation. Spännande läsning för mig som är 80-talist. Här följer en beskrivning av min generation, även kallad MeWe-generationen i Anns artikel.

De är intresserade av att tjäna pengar, men bara om det hjälper dem att realisera sina drömmar. De är intresserade av saker, men bara de prylar som verkligen betyder något för dem. De är individualister och vill förverkliga sig själva, men sätter stort värde på gemenskap, vänner och familj. De går inte i ledband, men de är medvetna om att ett bra samhälle måste byggas tillsammans. Och de är ganska säkra på att om det ska det bli något så kommer de att få göra det själva.

I artikeln spekuleras det i hur det ska gå framöver när den "bortskämda" generationen av 60-talister, ska vara chefer över 80-talister som är individualister och är vana att kämpa för att få något att hända.

Det som är mest intressant med artikeln i SvD är ändå reaktionen på artikeln, kommentarerna verkar hagla in! 60-talisterna blir upprörda över att kallas för bortskämda och klankar ner på 80-talisterna som tror att de är något. 80-talisterna i sin tur anklagar 60-talisterna för att vara konservativa och inte tordas prova på något nytt.

Kulturkrock över generationerna, eller något liknande. Det kan vara svårt att skapa förståelse mellan generationer, när man växt upp i olika tider och har olika förhållningssätt till vad som är viktigt och inte. Men man kan väl åtminstone vara hövliga mot varandra?

Nä, nu är det dags att fundera på hur jag ska kunna bli chef så jag kan vara lite mer individualistisk och slippa fajtas med en 60-talist...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0