Första sommaren med balkong

image75image76

Planeringen inför min sommar-balkong har tagit fart och jag har lyckats inhandla balkonglådor, jord och en balkongmatta i veckan. Nästa sak som borde inhandlas är balkongmöbler. I kväll har jag faktiskt hunnit med att plantera lite frö och eftersom jag vill att min balkong ska dofta så har jag mest sått kryddfrön.
  • Basilika
  • Persilja
  • Oregano
  • Kinesisk gräslök (smakar vitlök)
  • Gräslök
  • Slinger-krasse (med massa gula/orangea/röda blommor)
  • Nån gul boll-blomma som luktar äpple, Caphalaphora aromatica
Blommorna kommer att gå i rött, gult, orange och vitt. Egentligen skulle jag vilja ha rosa blommor, men eftersom fasaden på mitt hus är i någon mystisk röd färg så insåg jag att rosa blommor inte skulle bli en hit. Ganska så töntigt att tänka så, men jag skulle inte stå ut.

Det ska bli mycket intressant och se om jag lyckas med sådden. Men det är tveksamt, det slutar säkert i fiasko! Eftersom det är första sommaren med balkong så är jag ivrig och drömmer om ett balkong som är översållad med blommor, kryddor och grönt som täcker hela balkongytan. Mmm, tänk att dricka en kopp kaffe och läsa en bok på min balkong en sommarkväll i kvällssolen... *yeah right* Blommorna kommer väl regna sönder och solen kommer inte att visa sig på hela sommaren. Den som anar en viss bitterhet i tonen och ett negativt förhållningssätt, anar helt rätt. Den här veckan är jag lite sur och tvär, det matchar med min gnagande huvudvärk.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du kommer få en helt underbar balkong i sommar johanna och fungerar inte uppdrivningen av frön, så kan man alltid fuska lite och köpa färdigdrivna blommor ;)

2008-04-17 @ 15:11:51
Postat av: Helena

Du ska se att balkongen blir jättemysig, och om sådden skiter sig kan man ju alltid köpa "färdiga" blommor och kryddor. Jag har också börjat planera balkongen men sådden satte igång för ca en månad sedan och nu är basilikan ca 6 cm hög :)

2008-04-17 @ 18:03:33
URL: http://hidenas.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0