Om varumärken som toppnyhet
Dagens Nyheter har i dag som toppnyhet en artikel om varumärken. Intressant läsning, det handlar om varumärkesnamn som blivit synonymt för sin typ av produkt.
Till exempel O'boy, det finns en uppsjö av olika producenter som tillverkar chokladdryck men gemene man kallar chokladdryck för O'boy. Likaså om jag ska köpa ett cerat till läpparna, så säger jag att jag ska köpa ett Lypsyl.
Ordet termos är ursprungligen ett varumärkesnamn, från början hette det vakuumflaska. Det var något nytt för mig.
Läs hela DN:s artikel här.
Till exempel O'boy, det finns en uppsjö av olika producenter som tillverkar chokladdryck men gemene man kallar chokladdryck för O'boy. Likaså om jag ska köpa ett cerat till läpparna, så säger jag att jag ska köpa ett Lypsyl.
Ordet termos är ursprungligen ett varumärkesnamn, från början hette det vakuumflaska. Det var något nytt för mig.
Läs hela DN:s artikel här.
Kommentarer
Postat av: Stalin
Det är väl för FAAAN inget vakuum i en termos!!!
Postat av: Mabande
Stalin - Visst är det det, mellan det inre kärlet och ytterhöljet. Just för att värmen / kylan i termosen inte ska påverkas av den yttre temperaturen.
Postat av: Emma
Vi får inte glömma "gladpack" :)
Trackback